Waarom winterklaar maken?

Zolang u de buitenboordmotor regelmatig gebruikt zullen er niet snel problemen voorkomen. De meeste problemen ontstaan na een lange tijd stilstand en het weer willen gebruiken van de buitenboordmotor. Als je de buitenboordmotor na het vaarseizoen zonder enige aandacht direct in de schuur zet, is de kans aanzienlijk groot dat de motor volgend seizoen niet wilt starten of niet blijft lopen.

De meest voorkomende reden is dat de brandstof in de buitenboordmotor wordt gelaten. Dit kan zorgen dat in de tijd dat de motor gestald staat de brandstof verdampt en er een residu (gum/slijmachtig restant) achterblijft in de vlotterkamer van de carburateur. Als hier na een lange tijd weer brandstof bij wordt gevoegd zal deze residu niet oplossen in de nieuwe benzine. Dit zal loskomen en vormt klontjes in de nieuwe benzine.

Deze klontjes kunnen doorgangen in de carburateur doen verstoppen met als gevolg een niet (goed) functionerende motor.

Het voorkomen van problemen en klaar maken voor (winter)stalling

Het belangrijkste punt is om de brandstof uit de buitenboordmotor te halen. De eenvoudigste manier om dit te doen is door de brandstof toevoer te stoppen en de motor te laten draaien (in het water of met oordoppen(!) in verband met de koeling) tot deze uitvalt omdat de brandstof op is. Bij buitenboordmotoren met een interne tank is dit mogelijk door de benzinekraan dicht te draaien. Bij motoren met een externe tank kan je dit doen door de tank los te koppelen. Verder is het zeker niet onverstandig om de buitenboordmotor een controle en/of onderhoudsbeurt te geven.

Het is aan te raden om eens per jaar de staartolie van een buitenboordmotor te vervangen. Dit is hier een goed moment voor. Tijdens deze oliewissel kunt u meteen zien of er geen water bij de olie is gekomen. Dit kunt u zien als de olie wit, grijs of melkkleurig is. Dit is namelijk niet goed voor het schakelmechanisme. De staartolie kunt u vervangen door de twee olie bouten in het staartstuk los te draaien. Eerste de onderste en daarna de bovenste. Laat de olie er volledig uitlopen.

Vervang preventief de afdichtingsringen van de oliebouten. Gebruik voor het bijvullen de juiste staartolie. Vul de staart vanaf het onderste gat totdat de olie uit het bovenste gat komt stromen. Draai vervolgens de bovenste bout vast. Dit zorgt voor een vacuüm zodat er bij het indraaien van de onderste bout zo min mogelijk olie verloren gaat. Als u de onderste bout heeft vastgedraaid bent u klaar met de oliewissel.

Ook adviseren wij de impeller ten minste visueel te controleren. Om te zien hoe u dit doet, kijk dan op onze blog over het vervangen van de impeller.

De andere onderdelen die u kunt controleren of onderhouden zijn:

  • Motorolie (4-takt). Is dit nog op peil en moet deze vervangen worden?
  • Draaipunten invetten (gashendel, scharnierpunten schakelhendel).
  • Vetnippels bijvullen.
  • Anodes controleren en zo nodig vervangen.
  • Benzinefilters, luchtfilters en oliefilters controleren en deze schoonmaken of vervangen.
  • Elektronische delen en bedrading controleren op blootliggende kabels en beschermen met bijvoorbeeld siliconen spray of WD-40.
  • Koppel de accu los als uw motor voorzien is van elektrische start.

Het stallen van de buitenboordmotor

Voor het stallen van uw buitenboordmotor adviseren wij deze rechtop te stallen op bijvoorbeeld een buitenboordmotorsteun. Als u de motor wilt neerleggen, let dan goed op (zeker bij 4-takt) op welke kant u hem neerlegt. 4-takt buitenboordmotoren kunnen meestal maar op een kant vlak liggen. Bij 2-takt motoren is dit minder van belang.