OMC

OMC

OMC onderdelen eenvoudig bestellen via Allesmarine.nl?

Het team van Allesmarine.nl doet elke dag weer haar best om de website zo duidelijk mogelijk vorm te geven zodat het voor al onze klanten laagdrempelig bestellen is. Heeft u ideeën hoe het nog eenvoudiger zou kunnen om uw OMC onderdelen te bestellen? Laat het ons direct weten! Wij van Allesmarine.nl waarderen uw feedback. Wij streven naar perfectie en willen de beste en dus ook makkelijkste website /webshop zijn, waardoor er met uw input altijd iets wordt gedaan. Wij doen graag dat stapje extra voor onze klant. Op deze manier wordt het voor iedereen een toegankelijke webwinkel. Het zoeken naar de juiste OMC onderdelen hebben wij gecategoriseerd op basis van het type motorblok wat u heeft:

Is het voor u niet helemaal duidelijk hoeveel cilinders uw OMC binnenboordmotor heeft? Hier komt u achter door de bougies te tellen.

De historie van de OMC Binnenboordmotor/Sterndrive/Inboard Engine Line

De OMC sterdrive / inboard motor is geproduceerd vanaf 1962 tot en met 1992. De eerste OMC binnenboordmotoren of inboard motor in 1962 en 1963 waren eigenlijk OMC 80 PK V4 buitenboordmotoren waarvan alleen het motorblok, de kop (de bovenkant) in het ruim van de boot werden geplaatst op een sterndrive. Zoekt u voor uw inboard engine OMC onderdelen van dit bouwjaar? Dan vaart u met een collectes item en zit u op deze pagina verkeerd. Pas in 1964 kwamen de eerste 'echte' OMC inboard motoren 4-cilinder inline met maar liefst 110 pk.

OMC onderdelen voor sterdrive/staartstukken

De eerste OMC sterdrives worden ook wel de Stringer genoemd. Dit had te maken met de manier van monteren onder in de boot. De onderkant van de boot wordt stringer genoemd in het Engels. De eerste Stringer sterndrive kunnen worden onderverdeeld in 2 groepen:

  • De Stringers tot en met 1977, welke de elektrisch geschakelde Stringers worden genoemd.
  • De Stringers van 1977 tot en met 1985, welke de mechanisch geschakelde Stringers worden genoemd.

Houd hier rekening mee met het zoeken naar de juiste OMC onderdelen. In 1986 kwam OMC met een vernieuwde sterndrive: de Cobra. Deze heeft dus ook andere OMC onderdelen.

OMC 400 serie vs OMC 800 serie met ook op de juiste OMC onderdelen

Alle 1978-1985 OMC Stringers en 1986-1992 OMC Cobra sterndrives / staartstukken kunnen ook weer worden onderverdeeld in twee groepen met ieder haar eigen OMC onderdelen. Gedurende het begin van de productie van de OMC Stringers stonden de 4 cilinder motoren bekend als de 400 serie en de 6 en 8 cilinder motoren bekend als de 800 serie. Het verschil tussen de 400 en 800 serie zit hem in de OMC onderdelen in het schakelgedeelte. De 400 serie vertanding en diameter van de OMC onderdelen in het schakelgedeelte zijn kleiner dan die van de 800 serie. Zoekt u OMC onderdelen? Bekijk dan even goed welke type OMC sterndrive u heeft.

OMC onderdelen vergelijkbaar aan outboard parts?

De OMC onderdelen van de binnenboordmotor 4-cilinder 400 serie sterdrive is compatibel aan OMC onderdelen die gebruikt worden in de staartstukken V4 OMC outboards. Dit geldt ook voor de OMC onderdelen gebruikt in de inboard V6/V8 800 serie. Deze zijn op hun beurt weer uit te wisselen met de OMC onderdelen uit het staartstuk van de V6 outboard engine.

OMC vs Volvo (OMC onderdelen vs andere sterndrive merken)

In 1993 is OMC een samenwerking aan gegaan met Volvo en hebben ze gezamenlijk een hybride sterndrive geproduceerd. Deze sterndrive wordt door OMC verkocht als Cobra en door Volvo verkocht als SX drive. Als u OMC onderdelen zoekt voor dit type sterndrive weet u dus dat deze gelijk, compatibel en uitwisselbaar met elkaar zijn. In dit type sterndrive staartstuk zijn de beste eigenschappen van beiden gecombineerd. Op de website van GLM Marine is meer informatie over de OMC sterndrive te vinden.