Staartolie vervangen
De staartolie bevindt zich, zoals de naam al zegt, in de staart van de buitenboordmotor. Deze olie zorgt ervoor dat de tandwielen voor het schakelmechanisme en aandrijving van de schroef goed gesmeerd blijven.
Waarom moet de olie vervangen worden?
De staartolie moet jaarlijks vervangen worden. Dit is tevens een check of er geen water bij de olie is gekomen. Ondanks dat het een afgesloten systeem is, bevindt de staart zich in het water tijdens het varen. Water bij de olie vermindert de smerende werking van de olie en kan schade aan de tandwielen tot gevolg hebben.
Ook bij weinig varen kan er vocht het staartstuk intrekken. Daarom is het zelfs dan belangrijk om het te vervangen.
Hoeveel staartolie is er nodig?
Het verschilt per motor hoeveel staartolie er nodig is. Bij een binnenboordmotor met een staartaandrijving kan er zo een liter ingaan. Bij een kleine buitenboordmotor kan dit 150ml zijn. Het is aan te raden om in de handleiding van de motor of op internet te zoeken hoeveel olie er in uw specifieke motor gaat. Schaf altijd wat extra aan om zeker te zijn dat u genoeg heeft. Staartolie is leverbaar in verschillende hoeveelheden, zoals een tube van 295ml en een fles van 1L.
Hoe vervangt u de staartolie?
Zorg voor het vervangen van de staartolie dan de buitenboordmotor rechtop staat of hangt. Dit zorgt ervoor dat alle olie er goed uit kan lopen. De staart van een buitenboordmotor/aandrijving is voorzien van 2 oliebouten. Dit kunnen 2 gelijke boutjes zijn of er is 1 langere met een magneet eraan. Deze magneet bout moet in het onderste gat zitten en zorgt ervoor dat eventuele slijpsels of metaaldeeltjes blijven kleven en verwijderd kunnen worden. Mochten hier echt stukken metaal aanzitten, zullen de tandwielen beschadigd zijn en moeten deze vervangen worden.
Om te beginnen laat u de oude olie uit de staart lopen. Dit doet u door eerst de onderste oliebout los te draaien. De bovenste bout zorgt hier nu nog voor vacuüm. Draai rustig de bovenste bout los om alle olie uit te staart te laten lopen. Vang de olie op in een bakje of emmer.
Zorg voor het vullen dat u nieuwe afdichtringen heeft voor beide oliebouten. Deze kunt u het beste bij elke onderhoudsbeurt vervangen om te voorkomen dat er water binnenkomt of olie uitloopt.
Als de olie er volledig is uitgelopen kunt u beginnen met het vullen van de staart met de nieuwe olie. Zorg ervoor dat beide olie bouten nog steeds verwijderd zijn. Het bijvullen van de staart doet u door de olie via het onderste gat de staart in de knijpen. Hiervoor kunt u eventueel ook een hulppompje gebruiken. Houd de bovenste oliebout bij de hand voor als de staart vol is. Deze is op niveau als de olie uit het bovenste bout gat komt. Draai de bovenste oliebout vast terwijl u de fles of tube nog in het onderste gat hebt zitten. Zo verspilt u zo min mogelijk olie.
Nu komt er een snelle handeling aan. Doordat de bovenste bout al vastzit zal het minder snel gaan door het vacuüm, maar er zal nog steeds olie uitkomen. Haal de fles of tube uit het onderste gat en draai zo snel mogelijk de onderste oliebout vast.
Controleer beide bouten of deze goed vastzitten. Dan bent u nu klaar met de oliewissel van de staart.