MerCruiser ontsteking op tijd zetten

BELANGRIJK: Het niet opvolgen van deze instructies voor de timing zal resulteren in een onjuiste timing met prestatieproblemen en mogelijk ernstige schade aan scheepsmotoren tot gevolg.

Alleen 3.0L Modellen

  1. Sluit de timing light (91-99379 of gelijkwaardig) aan op nr. 1 bougiekabel. 2. Sluit de voedingskabels van het lampje aan op de 12 volt accu. Zie Specificaties - "Motoromwenteling en ontstekingsvolgorde" voor de cilindernummering en -plaats.
  2. Sluit een werkplaats toerenteller aan op de motor.

OPMERKING: Controleer voordat u de motor start of het lipje van de timing en de markering op de demper schoon zijn. Krijt of witte verf op de timingmarkering op de demper kan de zichtbaarheid vergroten.

  1. Installeer een startdraad tussen de twee WITTE draden op de verdeler. Gebruik Quicksilver 91-818812A1, of maak een brugdraad met een stuk 16 gauge draad van 150 mm met twee mannelijke kogelklemmen aangesloten.
  2. Omzeil de onderbrekingsschakelaar als volgt:
    A Koppel de draden bij de onderbrekingsschakelaar los.
    B Verbind de draden van de motorboom tijdelijk met elkaar.

BELANGRIJK: Vergeet niet deze twee draden weer aan te sluiten op de schakelonderbrekingsschakelaar wanneer de timingprocedures voltooid zijn.

  1. Start de motor en laat hem draaien met normaal stationair toerental.
  2. Richt de lamp op het lipje van de timing, dat zich op de afdekking van de tandwieloverbrenging en de torsiedemper van de krukas bevindt. Controleer de timing. Zie "Specificaties".
  3. Pas de timing aan door de verdelerklem los te draaien en de verdeler te verdraaien totdat de timingmarkering op de demper of poelie overeenkomt met de markering op het lipje zoals gespecificeerd in "Specificaties". Draai de klem vast en controleer opnieuw de plaats van de markering.
  4. Richt een lampje op het lipje van de distributietip en controleer opnieuw de plaats van het merkteken. Herhaal stap 7 tot de timing correct is.
  5. Stop de motor. Draai de verdelerbevestigingsbout vast met 27 N.m. (20 lb. ft.).
  6. Sluit de twee draden naar de schakelonderbrekerschakelaar weer aan.

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat u de brugdraad verwijdert voordat u de motor weer in gebruik neemt, anders zal de timing niet vooruitgaan.

  1. Verwijder de brugdraad bij de witte draden van de verdeler.
  2. Start de motor met de distributielamp nog aangesloten en laat hem stationair draaien. Controleer of de timing is vervroegd tot 12o BTDC, plus of min 2o. Bij 2400-2800 RPM wordt de maximale (totale) vervroeging verkregen en moet 27o BTDC zijn (plus of min 2o).
  3. Stop de motor en verwijder het lampje.

V6 en V8 modellen met carburateur (Thunderbolt V ontsteking)

  1. Sluit de timing light (91-99379 of gelijkwaardig) aan op nr. 1 bougiekabel. 2. Sluit de voedingskabels, indien van toepassing, van het lampje aan op de 12 volt accu. Zie Specificaties - "Motoromwenteling en ontstekingsvolgorde" voor de cilindernummering en -plaats.
  2. Sluit een werkplaats toerenteller aan op de motor.
  3. Verbind met behulp van een startkabel de ontstekingssysteem-timingskabel (PUR/WHT-draad) met een goede motoraarde (-). Hierdoor wordt de ontstekingsmodule vergrendeld in de "Base Timing Mode".

OPMERKING: Controleer voordat u de motor start of de timing tab en de markeringen op de demper schoon zijn. Krijt of witte verf op de merktekens kan de zichtbaarheid verbeteren.

  1. Start de motor en laat hem draaien met normaal stationair toerental. Laat de motor op normale bedrijfstemperatuur komen.
  2. Richt de lamp op het lipje van de timing, dat zich op de afdekking van de tandwieloverbrenging en de torsiedemper van de krukas bevindt.
  3. Indien bijstelling noodzakelijk is, stel dan de timing bij door de verdelerklem los te draaien en de verdeler te verdraaien totdat de timingmarkering op de demper of poelie overeenkomt met de markering op het tabblad zoals gespecificeerd in "Specificaties". Draai de klem weer vast en controleer opnieuw de plaats van de markering.
  4. Controleer of de verdeler goed is vastgedraaid. Verwijder de jumperdraad van de timing terminal.
  5. Verwijder de brugdraad tussen de timingkabel (PUR/WHT draad) en massa (-).

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat u de brugdraad tussen de timingkabel van het ontstekingssysteem en de massa (-) losmaakt voordat u probeert de normale werking te hervatten. Als de brugdraad blijft zitten, zal de ontstekingsmodule werken in de "Base Timing Mode". Dit betekent dat de extra timingvervroegingsfuncties niet zullen werken.

  1. Stop de motor en verwijder het lampje.

V6 en V8 EFI modellen (EFI ontsteking)

Er zijn twee testuitrustingen nodig: een inductieve pickup-timinglamp en één van ofwel een aftasthulpmiddel, een maritiem diagnostisch codehulpmiddel of een MerCruiser speciaal timingshulpmiddel (Quicksilver 91-805747A1).

  1. Sluit de timing light (91-99379 of vergelijkbaar) aan op bougiekabel nr. 1. 2. Sluit de voedingskabels, indien van toepassing, op het lampje aan op de 12 volt accu. Zie Specificaties - "Motoromwenteling en ontstekingsvolgorde" voor de nummering en locatie van de cilinders.
  2. Sluit een tachometer aan op de motor.

OPMERKING: Controleer voordat u de motor start of het lipje en de markering(en) op de krukasdemper schoon zijn. Krijt of witte verf op de merktekens kan de zichtbaarheid verbeteren.

OPMERKING: Als u GEEN MerCruiser-timinggereedschap gebruikt: Zet het scangereedschap of het hulpprogramma voor maritieme diagnosecodes met draaiende motor in de DIENSTMODUS en volg de instructies van de fabrikant. Bij het model 350 Mag MPI wordt het toerental automatisch verhoogd tot een hoger toerental. U hoeft het niet handmatig te verhogen, zoals in de volgende stappen wordt aangegeven.

  1. Sluit de Timing Tool (of het juiste gereedschap, zoals hierboven vermeld) aan op de DLC-connector (in de elektrische doos of op de elektrische beugel) van de bedradingsbundel.
  2. Start de motor. Laat hem de normale bedrijfstemperatuur bereiken.
  3. Bij alle modellen behalve 350 Mag MPI: Stel de gashendel van de motor handmatig in op 1800 RPM.
  4. Richt een lampje op het lipje van de timing, dat zich op het deksel van de tandwieloverbrenging en op de torsiedemper van de krukas bevindt. Controleer de timing. Zie "Specificaties".
  5. Draai de klembout van de verdeler voldoende los om de verdeler net met enige weerstand te kunnen draaien.
  6. Richt de timing-lamp op de timing-tab en controleer opnieuw de plaats van de timing-markering. Draai de verdeler langzaam met de klok mee of tegen de klok in om de timing op de aangegeven graden af te stellen.
  7. Richt de lamp op het lipje van de distributietip en controleer opnieuw de positie van het merkteken op de timing. Herhaal stap 8 tot de timing correct is. Draai de verdelerbevestigingsbout vast met 40 N.m.
  8. Sluit handmatig de gasklep om het toerental van de motor terug te brengen naar stationair toerental.

BELANGRIJK: Zorg ervoor dat u het speciale MerCruiser-timinggereedschap loskoppelt van de DLC-connector, of zet het gereedschap op de NORMALE MODUS als u het scangereedschap of het hulpprogramma voor maritieme diagnosecodes gebruikt, voordat u probeert de normale werking te hervatten. Als de MerCruiser Special Timing Tool in tempo wordt gelaten of de instelling van het gereedschap in SERVICE MODE blijft, zal het ontstekingssysteem alleen in de "Service Mode" werken. Dit betekent dat de extra timingvervroegingsfuncties niet zouden werken.

  1. Koppel de MerCruiser Special Timing Tool los van de DLC connector. Als u het scangereedschap of het hulpprogramma voor maritieme diagnose gebruikt, zet u het gereedschap in de NORMAL MODE. Koppel het gereedschap los.
  2. Stop de motor. Zet de contactsleutel in de stand OFF.
  3. Verwijder het lampje voor de timing.

MERCRUISER PART DIAGRAMS