Het is aan te raden om uw buitenboordmotor eens in de 2 jaar een grote onderhoudsbeurt te geven. Dit omdat dan alle slijtageonderdelen nagekeken en vervangen worden. Hierdoor voorkomt u onverwachte defecten. U wilt niet midden op het meer stil komen te liggen door een kapotte motor.

Elk tussenliggend jaar kunt u een kleine beurt (laten) uitvoeren.

Kleine onderhoudsbeurt

Bij een kleine beurt vervangt u de blok- en staartolie, smeert u de draaipunten, vervangt u de filters en stelt u de motor af indien nodig.

Wat vervangt en controleert u bij een grote beurt?

Bij een grote beurt wordt de gehele motor gecontroleerd en (preventief) slijtage onderdelen vervangen.

Standaard wordt de motor- en staartolie vervangen. Dit heeft een levensduur van ongeveer 1 jaar en zal dus bij elke beurt vervangen moeten worden. Hierbij kan er meteen worden gecontroleerd op water wat bij de olie komt. De olie die uit de motor of staart komt heeft dan een wit/grijze kleur. Dit wijst erop dat er een pakking of keerring vervangen zal moeten worden.

Een buitenboordmotor beschikt altijd over een of meer filters. Dit kunnen olie-, benzine- en luchtfilters zijn. Het is zeker aan te raden deze te vervangen tijdens de grote beurt.

Bougies kunnen het na een bepaalde tijd begeven. Deze worden ook vervangen tijden de grote beurt.

Het kan nooit kwaad om de carburateur even te demonteren en te controleren op vuil. Hierbij kunt u de carburateur direct schoonmaken.

Een van de meest tijdrovende werkzaamheden is het vervangen van de impeller. Hiervoor moet het staartstuk van de motor af. Toch is dit een heel belangrijk deel om (preventief) te vervangen. Als deze kapot gaat en u heeft het niet door, kan de motor warm worden of zelfs vastlopen door gebrek aan koeling. Dit kan oplopen tot hoge reparatiekosten die makkelijk te voorkomen zijn. Zie voor een complete uitleg onze blog over het vervangen van de impeller.

Verder kunt u de anodes vervangen. Deze kunnen hun werking verliezen naar mate de jaren verstrijken.

Ten slotte kunt u de draaipunten van de buitenboordmotor smeren. Hierdoor zal alles goed en soepel blijven werken.

Nu alle delen vervangen en gesmeerd zijn kunt u nog een visuele check doen of er nergens olie of koelwater lekt, de schroef niet beschadigd is en de motor goed afgesteld is.