Wanneer is de gaskabel / schakelkabel aan vervanging toe?

De mate van gebruik heeft invloed op de slijtage van de kabels. Dit gebeurt grotendeels aan de buitenkant doordat de kabel langs dingen schuurt of doordat het vaak buigt bij de buitenboordmotor. Op de afbeeldingen is te zien dat de beschermhoes van de kabel eraf valt en gescheurd is door slijtage.

Ook kunt u het merken als het gasgeven/schakelen zwaarder gaat dan voorheen. Dit kan onder andere komen door corrosie.

Er bestaat een kans dat de gaskabel / schakelkabel breekt. Als deze onder een te grote spanning gemonteerd zit kan dit het gevolg zijn. De verbindingsstukken aan de uiteindes van de kabels kunnen ook slijten of breken. Als dit het geval is maar de kabel nog in goede staat is, is het vervangen van alleen de verbindingsstukken ook een optie.

Demonteren van de gaskabel / schakelkabel

De gas- en schakelkabel zitten meestal met dezelfde type verbindingsstukken vast. De procedure is dus vrijwel hetzelfde voor beide kabels.

Om te beginnen starten we bij de motor. De schakelkabel kan binnendoor of buitenlangs de motor verbonden zitten maar werkt hetzelfde. De gaskabel zit altijd binnendoor. Als de schakelkabel buitenlangs verbonden is, valt deze te demonteren door de moer op de schakelhendel los te halen. Soms is deze los te halen door een draaibeweging aan de verbinding.

Als de schakelkabel binnendoor zit, zal deze vastzitten met een clipje. Als u dit clipje loshaalt schuift u de kabel van het mechanisme af. Ditzelfde geldt voor de gaskabel. U kunt vervolgens de kabels loshalen van het beugeltje welke de kabels op hun plek houden zodat deze niet kunnen bewegen bij het gasgeven/schakelen.

De volgende stap bevindt zich bij de schakelkast. De schakelkast demonteert u van de boot. Vervolgens kunt u de schakelkast openmaken door de schroeven aan de achterkant los te halen. Hier treft u de gas- en schakelkabel aan. Deze kabels zitten waarschijnlijk ook vast met een clipje. Verlies deze clipjes niet.

U kunt de kabels nu loshalen van de schakelkast. Deze kunnen vastzitten door corrosie waarbij wat kruipolie een oplossing kan zijn. Vervolgens kunt u de kabels verwijderen uit de boot.

Push of pull schakelkast

Hiermee wordt bedoeld op welke manier de schakelkast werkt. Dit heeft namelijk invloed op welke kabels u nodig heeft.

Maar hoe weet u of u een push of pull schakelkast heeft? Zet de schakelkast in zijn vooruit en geef een beetje gas. Ziet u dat er aan de kabel getrokken wordt? Dan heeft u een pull systeem. Als u ditzelfde doet en de kabel wordt geduwd, dan heeft u een push systeem.

Welke lengte gaskabel / schakelkabel heb ik nodig?

Als u al kabels heeft en deze gedemonteerd hebt, kunt u de lengte (indien deze genoeg ruimte hadden) overnemen door ze op te meten. Vaak staat de lengte van de kabels ook aangegeven op de buitenkant van de kabels.

Als u nog geen kabels heeft, kunt u de maat bepalen door de A+B+C methode te volgen. Dit houdt in dat u de lengte opmeet door de route te volgen waar de kabels langs loopt.
A: Meet vanaf de schakelkast tot aan de achterkant van de boot.
B: Meet vanaf hetzelfde punt aan de achterkant tot het midden van de motor.
C: Neem 50cm extra voor het draaien/sturen van de buitenboordmotor.

Als u in het midden van de boot een console heeft, dient u ook de afstand van de schakelkast tot de bodem; afstand van de schakelkast tot de zijkant van de boot; en de afstand van de bodem tot de hoogte waar de kabel gaat lopen te meten.

U telt alle metingen bij elkaar op en u komt tot de juiste lengte van de benodigde kabels.

Installeren van een nieuwe gaskabel / schakelkabel

Controleer de verbindingen aan de uiteindes van de kabels. Leg de kabel langs dezelfde of bedachte route in de boot. Het is belangrijk dat de kabels niet te krap zitten, omdat dit slijtage of knappen kan veroorzaken. Extra lengte is wat minder erg maar zorgt ervoor dat de kabels niet te ver gebogen worden.

De buitenboordmotor en de schakelkast dienen in neutraal te staan. Begin bij de schakelkast. Bevestig de nieuwe kabel(s) in de gleuf van de kast. Sluit deze aan op de hendels maar borg ze nog niet met het clipje. Vervolgens bevestigt u de kabels bij de buitenboordmotor aan de houders en kijkt u hoe de kabels overeenkomen met de aansluitpunten van de schakelhendel en de gasaansluiting. Als deze niet te veel afwijken kunt u de borgclipjes monteren, de schakelkast dichtmaken en weer ophangen. Anders stelt u de aansluitingen in de schakelkast bij tot de aansluitingen van de kabels enigszins overeenkomen met de aansluitingen op de motor.

Als laatst kunt u de aansluitingen bij de motor draaien op de kabel. Dit doet u tot de kabels goed overeenkomen zonder de hendels te forceren.

Motor van knuppelbesturing naar afstandsbediening

Als u de wens heeft om uw boot om te bouwen naar een stuur met schakelkast, is dit zeker mogelijk. Er zijn voor alle motoren wel ombouwsets te krijgen om uw buitenboordmotor om te bouwen naar afstandsbediening.