Opvoeren

Door de carburateur te vervangen voor een grotere kunt u vrij eenvoudig meer vermogen behalen uit uw huidige buitenboordmotor. Vaak zijn de modellen 4, 5 en 6 PK 4-takt motoren voorzien van precies hetzelfde motorblok. Het verschil in vermogen zit hierbij in de carburateur.

Bij 2-takt 2 cilinder motoren geld dit vaak ook voor 6 naar 8 PK, 9.9 naar 15 PK en 20 naar 25 PK.

Het gebeurt veel dat mensen net wat vermogen te kort komen maar geen behoefte hebben aan een nieuwe motor. Door de carburateur te wisselen kunt u voor +/- 100 euro meer vermogen krijgen.

De kans bestaat dat uitsluitend de carburateur wisselen niet voldoende is. Het is mogelijk dat ook de propeller, nokkenas en/of CDI vervangen moeten worden door die van het model met meer vermogen.

Demonteren

De carburateur demonteren is een vrij eenvoudige klus. Het is belangrijk om te onthouden welk slangetje/leiding waar vandaan komt en deze op dezelfde plek terug te plaatsen bij het monteren van de (nieuwe) carburateur.

Sommige buitenboordmotoren zijn voorzien van een luchtfilter. Deze zit dan met 2 boutjes aan de carburateur vast. Maak deze als eerst los. Om geen fouten te maken is het handig om foto’s te maken tijdens het loshalen van de carburateur. U kunt dan later terugzien welk slangetje, boutje en moertje op welke plek terug moet.

Vervolgens haalt u de gaskabel of stangetje van het gas los. Ditzelfde geldt voor de choke. U kunt nu alle slangen/leidingen loshalen.

De carburateur is nu als het goed is vrij van alle aansluitingen. De carburateur zit meestal met 2 moeren/bouten vast aan het spruitstuk. U kunt deze vervolgens loshalen. Het kan zijn dat u de moeren tegelijk moet loshalen en de carburateur wat los moet schuiven om hem helemaal te kunnen demonteren. Dit komt omdat de moeren dan vast komen te zitten tegen de carburateur.

Nu is de carburateur gedemonteerd en kunt u deze schoonmaken of vervangen.

Schoonmaken

De beste manier om een carburateur schoon te maken is door hem te reinigen met ultrasoon. Een andere mogelijkheid is door gebruik te maken van lucht of remreiniger.

Om de carburateur schoon te maken haalt u de carburateur uit elkaar. Carburateurs verschillen bij elk model buitenboordmotor maar het principe blijft hetzelfde.

Als u de carburateur los heeft van de motor gemaakt, haalt u de vlotterbak los. Deze kan vastzitten met een enkele bout aan de onderkant of meerdere langs de rand van de vlotterbak.

Als u deze los heeft gemaakt, treft u de vlotter en sproeiers aan. Het is mogelijk dat er een sproeier in de onderkant van de vlotterbak zit. Deze kan ook verstopt zitten achter de aftapbout van de vlotterbak.

Gebruik bij het loshalen van de sproeier(s) altijd een zo groot mogelijk passende schroevendraaier. Dit verdeelt de krachten beter en voorkomt het breken van de sproeier(s). Let op dat u onthoudt (of foto’s maakt tijdens het demonteren) waar welke sproeier vandaan komt. Er kunnen 1 of 2 sproeiers aanwezig zijn in de carburateur. Als het er 1 is zal dit de hoofdsproeier zijn. Er zal dan een stationair sproeier aan de buitenkant van de carburateur zitten. Anders zitten beide sproeiers in de vlotterkamer. Haal de sproeiers los en maak deze schoon door ultrasoon of door ze door te blazen met lucht of remreiniger. Vervolgens kunt u de vlotter zelf demonteren door het pinnetje die deze vasthoudt eruit te schuiven. Maak deze delen, de vlotterbak en de carburateur zelf ook schoon met ultrasoon, lucht of remreiniger.

Het is ten zeerste aan te raden om bij het in elkaar zetten van de carburateur nieuwe pakkingen te gebruiken. Hierdoor weet u zeker dat alles vers en goed in elkaar gaat.

Monteren

De nieuwe of schoongemaakte carburateur monteert u eerst op het spruitstuk. Vervolgens sluit u alle leidingen weer aan op de juiste plek.

Het kan zijn dat de afstelling niet meer juist is. Dit merkt u tijdens het lopen van de buitenboordmotor. Er zitten 2 stelschroeven op de carburateur: een stationair schroef en een brandstofmengselschroef. Als de motor helemaal niet wilt starten, dient u de brandstofmengselschroef en de stationair schroef eerst helemaal in te zetten en daarna beide 2 hele slagen uit. Hier zal de motor op moeten starten.

Afstellen

Stel de stationair schroef af zodat de motor rustig stationair blijft lopen. Hierna draait u de mengselschroef uit of in. Luister goed of de motor hoogtoeriger gaat lopen. Als de motor niet hoger meer wilt lopen, stelt u de stationair schroef bij tot de motor weer rustig loopt. Het kan zijn dat u tussendoor de stationair schroef ook bij moet stellen omdat de motor dan echt te hoog loopt. U kunt daarna gewoon verder met de mengselschroef.

U kunt nu testen of de motor direct vel op het gas is. Hij moet direct in toeren schieten zonder een dip te krijgen.

Als dit allemaal goed is, heeft u de carburateur op de juiste manier schoongemaakt of vervangen en afgesteld!