In samenwerking met Sportbootwinkel.nl nu ook aangeboden op Allesmarine.nl. De nieuwste manier om uw inboard motor / binnenboordmotor goedkoop, eenvoudig en snel winter klaar weg te kunnen zetten. Onder aan deze pagina van de winterization producten staat meer tekst en uitleg hoe u dit kunt doen en wat u nodig heeft.
Ziet u er ook iedere keer weer tegenop om al die aftapkraantjes, die vaak afknappen of verroest zijn, weer open te draaien? Weet u ook niet precies hoe u uw inboard motor moet aftappen? Weet u ook niet hoe u uw inboard motor moet vullen met antivries? Wilt u ook veel geld besparen op het onderhoud van uw inboard motor?
Bestel dan nu de flush kit uit de Allesmarine webshop en maak uw inboard motor, nog voordat het gaat vriezen, in een handomdraai winterklaar. De flush kit om uw inboard motor winterklaar te maken zorgt in combinatie met de juiste koelvloeistof, fogging oil & fuel stabilizer voor de volgende voordelen:
Wij hebben in samenwerking met de Sportbootwinkel onderstaande instructievideo met tekst en uitleg gepubliceerd om u verder te helpen. Het is echt heel eenvoudig zelf te doen en bovendien een goedkope betaalbare manier om uw boot winter klaar te maken. Bekijk de instructievideo en check het zelf:
Heeft u de complete kit inclusief de fuel stabilizer besteld? Gooi dan eerst een maat fuel stabilizer door de brandstof (ongeveer 50 ml op 100 liter brandstof) en laat dit tijdens het warm draaien even goed doormengen, zodat ook je brandstofsysteem goed is doordrenkt. Zo blijft deze optimaal schoon en fris.
We hebben een negenstappenplan opgesteld om de inboard motor winterklaar te maken:
STAP 1:
Vul je jerrycan met 10 tot 15 liter koelvloeistof en zorg dat het kraantje van de jerrycan dicht zit. Koppel de tuinslang aan de koppeling en zet de kraan van de tuinslang open.
STAP 2:
Zet de jerrycan bovenop het zwemplateau en koppel de tuinslang aan de koppeling.
STAP 3:
Druk de flusher op de onderstaart, van voor naar achter, over de koelwaterinlaatroosters heen. Controleer vervolgens of deze goed over de koelwaterinlaatroosters (gaten) heen zitten.
STAP 4:
Zet de kraan van de tuinslang open.
STAP 5:
Start de motor en laat deze eerst even een tijdje warm lopen totdat de temperatuur van het koelwater in de motor ongeveer 80 graden is, zodat de thermostaat van de motor open staat.
STAP 6:
Open vervolgens het kraantje van de jerrycan, zodat het blauwe koelvloeistof uit de jerrycan stroomt. Doe nu meteen het kraantje van de tuinslang dicht.
STAP 7:
Je ziet het blauwe koelvloeistof door de slang de motor instromen.
STAP 8:
Kijk vervolgens bij de uitlaat waar het koelwater uit stroomt en wacht net zo lang totdat je het blauwe koelvloeistof eruit ziet stromen. Zodra je het blauwe koelvloeistof ziet laat je het even 10 seconden doorlopen, zodat het koelvloeistof goed kan intrigeren in de motor. Zet daarna de motor direct uit of ga verder met de fogging oil zoals omschreven in de volgende stap.
STAP 9:
Indien je de kit hebt gekocht in combinatie met een bus fogging oil laat je de motor verstikken door de spray blijvend in de luchtinlaat van de motor te spuiten totdat deze uitvalt. Let er wel op dat je flink door blijft spuiten. Anders loop je kans dat de motor niet uitvalt. Zet de motor alsnog handmatig uit als deze in het slechtste geval niet uitvalt.
LET OP: Laat de motor niet door draaien als de koelvloeistof in de jerrycan leeg is. Anders loopt de motortemperatuur op en pompt hij het koelvloeistof weer uit de motor.
LET OP: De motor moet wel eerst goed op temperatuur zijn (rond de 80 graden). Als dit niet gebeurt kan het koelvloeistof niet goed intrigeren in de motor en loop je kans dat de motor niet goed is doordrenkt met koelvloeistof.
TIP: Probeer te zorgen dat je met twee man bent zodat iemand op commando de motor uit kan zetten. Als je alleen bent kun je eventueel een touwtje vastknopen aan het dodemanskoord en deze vervolgens buitenboord laten hangen. Wanneer je ziet dat de koelvloeistof uit de uitlaat loopt hoef je enkel aan het touwtje te trekken zodat de motor uitvalt.