Olie 2-takt / 4-takt / Staartolie

 

2-takt, 4-takt of staartolie kopen

Allesmarine verkoopt alles wat u nodig heeft om uw buitenboordmotor perfect te laten functioneren. Wij verkopen 2-takt en 4-takt olie die geschikt zijn voor alle buitenboordmotoren. Daarnaast kunt u ook bij ons terecht voor staartolie en accessoires om bijvoorbeeld uw olie te verversen.

Pagina 1 van 2
Pagina 1 van 2

Hoe werkt 2-takt olie?

2-takt olie is bedoeld om het gehele motorblok van 2-takt motoren te smeren. Zo is 2-takt olie voor buitenboordmotoren zeer geschikt. De olie wordt samen met de benzine op den duur weer verbrand.

De olie veroorzaakt alleen wel koolaanslag op uw zuiger, bougie, injector en zuigerveren. Hierdoor gaat uw motor op termijn minder mooi draaien; vooral bij zachtjes varen merkt u dit. Het is daarom aanbevolen om uitsluitend olie van zeer hoogwaardige kwaliteit te gebruiken.

Heeft u olielekkage bij uw 2-takt motor? Of heeft u last van dikke zwarte drab en druppels die van uw staartstuk af druppelen? In de meeste gevallen is er dan nog geen hoge nood. Vaak is er namelijk geen sprake van een lek, maar betreft het onverbrande 2-takt olie. Om hiervan zeker te zijn is het wel raadzaam de staartolie te controleren. Ook staartolie kunt u terugvinden in ons assortiment.

 

2-takt olie mengen en smeren

De meeste 2-takt buitenboordmotoren zonder olie injectie moeten met een mengverhouding van 1:50 worden gesmeerd. Het is echter handig om altijd het instructieboekje te lezen.

Er zijn buitenboordmotoren waarbij de fabrikant een 1:100 mengverhouding voorschrijft. Dit is ruim voldoende smering voor normaal gebruik als de correcte hoogwaardige voorgeschreven olie wordt gebruikt. Een 1:100 motor mag u gerust 1:50 mengen.

 

4-takt olie

Motorolie voor 4-takt motoren wordt in diktes aangeduid. Gangbare diktes zijn SAE 10W30, SAE 15W40 en SAE30. Het getal geeft de dikte van de olie aan. Het is daarbij belangrijk om te weten welke dikte de motorfabrikant voorschrijft. De oliedikte verandert naarmate ook de temperatuur verandert. Motorolie met een dikte van SEA 10W30 heeft bijvoorbeeld smeereigenschappen van een dikte van 10 als het koud weer is en een dikte van 30 als het warm weer is. Deze eigenschappen voorkomen dat u de olie telkens moet verversen van monograde olie als de buitentemperatuur verandert, wat vroeger heel normaal was.

Toch is het belangrijk om uw motorolie op tijd te verversen, ook als u maar weinig vaart. Vervang de motorolie en oliefilter daarom jaarlijks.

 

Olie verversen

Olie heeft normaal gesproken een levensduur (schoon) van meerdere jaren als de olie niet in aanraking is gekomen met buitenlucht. Als olie één of enkele keren in aanraking komt met buitenlucht, dan verkort dit de levensduur. Hydrauliekolie, dat volledig afgesloten zijn werk doet, en tandwielolie gaan vaak wel meerdere jaren mee. Motorolie daarentegen staat continue bloot aan buitenlucht door de carteronluchting, en heeft daarom een levensduur van slechts maximaal 1 jaar. Onze oliën zijn geschikt voor allerlei motoren, waaronder buitenboordmotoren van Yamaha, Mercury, Suzuki, Honda en anderen.

Tandwieloliën, zoals staartolie, worden jaarlijks preventief ververst. Dit gebeurt om zeker te zijn dat er geen water in de staartolie zit. Het is handig om dit altijd te verversen voor de winterstalling. Olie voor stuurbekrachtiging, powertrim of hydraulische besturing hoeft u in principe nooit te verversen, zolang de olie maar schoon is. Dit kan gecheckt worden door de olie te peilen.

Door het gebruiken van onze website, ga je akkoord met het gebruik van cookies om onze website te verbeteren. Dit bericht verbergen Meer over cookies »